zondag, april 12, 2009

ONDERTUSSEN OP LASTFM


Twee maanden verder en weer 11.111 tracks erbij. Ik heb besloten er een serie van te maken. Iedere 11.111 nieuw gescrobblede tracks maak ik u deelgenoot van mijn muzikale ontdekkingen tijdens het draaien van die 11.111 tracks.

1.William Elliott Whitmore

Afgelopen woensdag zag ik hem een knus middag optreden geven in Concerto. Het avond concert in Paradiso was mij E16,- te veel voor een voorprogamma. Hoofdact Alela Diane is mij nergens geen E16,- waard. Bill vult ondertussen zo'n 5 cd's vol prachtig singer songwriter materiaal. Op zijn laatste album Animals In The Dark, waarvan de hoes zowaar eens niet gevuld is met skeletten van dieren, begeleidt af en toe een drumstel, een cello of een accordion zijn muziek, maar het overgrote deel van zijn uitdijende repertoire bestaat uit niets meer dan een banjo of akoestische gitaar en zijn stem. Een stem met een rauwe rand. Het schuurt nog niet als Tom Waits, maar er klinkt whiskey en sigaren in door. William Elliott Whitmore. Ik vind het prachtig.


2. Paul Baribeau


Van Paul publiceerde ik al eerder de tekst van Ten Things als mijn nieuwe lijflied. Ik hou van Paul en zijn folkpunk. Lekker rammen op je akoestische gitaartje en daar overheen met een niet altijd even zuivere stem je humorvol je leven bezingen. Voor sommige mensen is niet helemaal zuiver zingen of overslaande stemmen een doodzonde. Voor mij niet. Als het om Paul gaat helemaal niet. Paul zou Paul niet zijn als hij voor de volle honderd procent toonvast zou zijn. Van Paul Baribeau word ik in een split second vrolijk. Hoe zwart de wolken ook zijn. Met de kanttekening dat niet alles van de man geweldig is hoor. Zo eerlijk ben ik ook wel weer, maar Ten Things en My Biography staan stevig verankerd in mijn top ik weet nog niet hoeveel.


3. Defiance Ohio
Akoestische Folkpunk, maar dan niet de folk zoals we dat kennen van de Pogues. Meer punk op akoestische gitaren (heel veel akoestisch deze 11.111 tracks valt mij op). Anyways, ook al van die vrolijk maak muziek, die mij ontzettend aan eind jaren tachtig begin jaren negentig doet denken. Niet wat betreft muziekstijl, maar meer als zijnde kwestie van gevoel. Hoewel....muziekstijl gewijs ook wel eigenlijk...Anyways.



4. The Heartless Bastards


Nee frommel luisterde niet alleen maar naar akoestisch hoor de laatste twee maanden. Ook naar The Heartless Bastards, omdat Lastfm tegen mij zei dat als ik van Zen Guerrilla houd (en dat doe ik boel) dat ik dit trio dan ook wel zou pruimen. De pruimen van The Heartless Bastards lust ik zeker. Garagerock zeggen de tags, maar dat vind ik wel heel ver gezocht. Op de nieuwste plaat The Mountain (die hoog in mijn eindejaarslijst gaat eindigen) horen we dikke country invloeden. Persoonlijk favoriet van die plaat is het lang uithgesponnen Had To Go, maar daar was zo snel even geen clip van te vinden.


5.Imelda May

Frommel heeft een zwak voor rockabilly vrouwen in panterjurkjes. Zelfs als hun armen, zoals die van Imelda, niet vol getatooeerd zijn. Het panterjurkje is er wel. Geweldige rockabilly afgewisseld met wat nachtclub nummers is er ook. All the way from Dublin, Ireland.

Labels: , , , , , ,

7 Comments:

Blogger jack of hearts said...

Jij gaat hard zeg, volgens mij doe jij 11.111 tracks in de tijd dat ik er 1111 doe.
Leuke tips weer, jouw reclamespot voor Imelda May is zo verleidelijk dat ik haar graag uit ga proberen.

12:35 p.m.  
Blogger begt said...

inderdaad gaat het hard. er is geen tijd meer voor vinyl, zie ik.
ik ga binnenkort een autootje regelen, dan haal ik mijn ouwe platen maar weer op en ga ik mn schoonpa aan het werk zetten.
kun jij je helemaal op de nieuwe muziek richten.

ps: gisteren toch niet gered, het eipopfeestje? of was je later op den avond in swaf, toen ik er niet meer terugkeerde?

12:51 p.m.  
Anonymous Mike's Webs said...

Je gaat dus door met Last.fm ondanks dat het een betaalsite wordt?

1:29 p.m.  
Anonymous Mike's Webs said...

Btw: Fijne tips! Thanx. Vooral Paul Baribeau en William Elliott Whitmore. Die optredens in Concerto hebben altijd iets knussigs.

1:40 p.m.  
Blogger FROMMEL said...

@mike. de radiostations daar moet helaas voor gaan betaald worden ja. Belachelijk!!!
Lastfm als pagina die registreert wat je draait en waar je op kan aangeven welke concerten je bezoekt en de site die je recommendations geeft in de zin van je luistert naar dat probeer ook dit eens, daar veranderd niets aan.

1:41 p.m.  
Blogger clismo said...

@ Begt, Frommel & alle vinylnerds die meelezen: Ik heb zojuist een nieuw level van nerdiness bereikt en scrobble nu ook gewoon mijn vinyl.

9:12 p.m.  
Anonymous Mike's Webs said...

@Frommel: Als Last.fm dan een probeer dit eens-tip geeft, dan moet je dus naar het radiostation gedeelte van de site om dat nummer te horen, toch? En dan moet je alsnog betalen of gaan downloaden. Dat betalen maakt voor mij het idee achter last.fm - nieuwe muziekontdekken door wat je luistert - onhoudbaar. Die andere mogelijkheden gebruikte ik nooit zo.

2:06 p.m.  

Een reactie posten

<< Home